tiistai 13. elokuuta 2013

Lahjakorteista

Lahjakortit! Mahtava ajatus sinänsä muttei välttämättä toimi mielestäni tatuoinneissa kovinkaan hyvin muutamasta syystä.

A) kuluttajansuoja asiakasta kohtaan reklamointitilanteissa perustuu asiakkaan mielikuvaan onnistuneesta tatuoinnista ja sitä on vaikea määrittää millään lailla jos pois suljettuna on se, että tatuoijan hygieniataso on riittävä ja toimenpide on toimitettu asianmukaisesti.

B) kuluttajansuoja tatuoijaa kohtaan reklamaatiotilanteissa perustuu siihen, että kyseinen asiakas on hakeutunut juuri kyseiselle tatuoijalle HÄNEN nimenomaisen tatuoimistyylinsä takia. Kyseessä on siis asiakkaalle suunniteltu kuva tämän tietyn tatuoijan toimesta ja voidaan toteen näyttää, että asiakas on tietoisesti hakeutunut juuri tälle tatuoijalle.

Lahjakortit leikkaavat tämän suojan tatuoijalta pois, sillä lahjan saaja ei ole todistettavasti suoraan eikä välillisesti hakeutunut juuri tälle tatuoijalle, vaan lahjan antaja on tehnyt tatuoijan valinnan asiakkaan puolesta. No tämähän kuulostaa typerälle jo lähtökohtaisesti , sillä miksi kukaan valitsisi kenenkään puolesta mitään muutakaan henkilökohtaisen palvelun tuottajaa? "no se on puhunut sinun töistäsi"-kiva.
Pallo mielikuvan toteuttamisesta jää siis taas tatuoijalle joka koittaa selviytyä haasteesta kuivin jaloin pystymättä millään tavoin tässä kohtaa vaikuttamaan siihen onko asiakas yleensäkkään hänen asiakaskuntaansa sopiva.Kun kuva on jo maksettu on hankalaa suositella toista tatuoijaa.

Riitatilanteet tatuoinneissa koskevat monesti sitä, ettei tatuoinnista tullut sellainen kuin piti. Millä ihmeellä tatuoija voi todistaa, että tatuointi on juuri sellainen kuin siitä pitikin tulla ja asiakkaan mielikuva asiasta ei vain ole ollut vastaava ja hän ei ole sitä saanut tuotua julki? Asiakas ei ole tässä väärässä jos ei ole saanut haluamansa kaltaista tatuointia , mutta ei kyllä ole tatuoijakaan.



Tatuoijat eivät ole psykologeja eivätkä minkäänlaisia mielenterveyspalvelujen tuottajia saati ennustajia. Homma toimii parhaimmillaan niin, että asiakas antaa aiheen, tatuoija piirtää sen ominaisella tyylillään ja sitten kaikki ovat tyytyväisiä.

Tatuoijan tulee tehdä tatuointi niin, että asiakas ei ole suoraan tai välillisesti sairastumisvaarassa ja niin, että ihon alle laitettu väripigmentti pysy siellä mihin se on laitettu. Muut seikat ovat makuasioita ja niistähän on tunnetusti nihkeä kiistellä.

Kaikenkaikkiaan kaikenlaiset riidat ovat turhia ja energiaa vieviä ja kuka nyt haluaisi olla tuollaisessa tilanteessa ikinä joten olen päättänyt olla myymättä lahjakortteja, sillä haluan aina tavata kaikki asiakkaani naamatusten varmistaakseni, että olemme samalla aaltopituudella ja lahjakortti tilanteessa näin en voi toimia, eli kohta

C) se leikkaa minulta pois oman tapani työskennellä, sillä kun tatuointi on jo maksettu, tulee se mielestäni mahdollisimman nopeasti tehdä pois alta, koska en pidä ajatuksesta, että olen asiakkaalle "velkaa". Olen myös muutaman kerran ollut niinsanotussa tatsabänä- tilanteessa josta olenkin jo aiemmin kirjoittanut ja olisipa ollut vielä enemmän nihkeää, mikäli kyseiset henkilöt olisivat pitäneet hallussaan esim 300 euron lahjakorttia, joka minun olisi tullut maksaa takaisin, koska en ole palvelua kyennyt toimittamaan.

Peli ei lahjakorttien kanssa ole kokonaan menetetty, eli suosittelisin minulta lahjakortin haluavia ihmisiä toimimaan seuraavalla tavalla :

Askartele / osta / tilaa lahjakortti, jonka täytät haluamallasi tavalla ja jossa tuot ilmi, että olet halukas vastaamaan kustannuksista kyseisen henkilön tatuoinnin osalta HÄNEN valitsemansa tatuoijan luona.

Silloin tatuoija (tässä tapauksessa minä) pääsen työskentelemään haluamallani tavalla ja kuluttajansuoja toimii haluamallani tavalla ja minä en ole se kolmas osapuoli jota sopimuksenne sitoo.
Tadaa! Kaikki voittaa.  Sinä saat lahjasi toimitettua, Kaverisi saa tatuoinnin siellä missä haluaa ja minä saan tehdä työtäni haluamallani tavalla.

-Kiitos työtapani ymmärtämisestä.-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.